ΚΥΡΙΑΚΗ | |
21 | |
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 1996 | |
Η πρώτη Ελληνική Εφημερίδα στο Internet | |
ΕΥΜΑΡΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟΠΕΡΑΣΗ "ΠΛΗΤΤΟΥΝ" ΤΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΜΑΣ
Του Ιωάννη Ξηροτύρη ομ. καθηγητή Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Η ευμάρεια έχει τις θετικές και και αρνητικές πλευρές της. Σε μας η ευμάρεια εισέβαλε κατά απότομο και ταχύ ρυθμό. Η χώρα μας βρισκόταν σε μία υπό ανάπτυξη κατάσταση και δεν είχαμε αναπτυγμένες εσωτερικές ηθικές αντιστάσεις, ώστε να αντιδράσομε στις αρνητικές πλευρές της και να εγκολπωθούμε τις θετικές κ.λ.π. Ετσι απλώθηκαν μέσα στην κοινωνία μας οι αρνητικές πλευρές, όπου παρέσυραν και γκρέμισαν και κλόνισαν πρόρριμα ή αδυνάτισαν θεσμούς κύρους, κοινωνικούς κανόνες εθίμων δικαίου και λοιπών ηθικών αξιών. Η ευμάρειά μας με σύνδρομο την καλοπέραση άσκησε μεγάλη ψυχική επίδραση επάνω στη σκέψη μας, στη συμπεριφορά μας, στο χαρακτήρα μας, τόσο στους ωρίμους, μα πιο πολύ στους νέους που γεννήθηκαν μέσα στην ευμάρεια και στην καλοπέραση. Σ' αυτούς επίδρασε και επιδρά με τις πιο θλιβερές συνέπειες.
Η ευμάρεια απότοκος του βιομηχανικού τεχνοκρατικού πνεύματος βάζει τη σφραγίδα της έντονα επάνω στην οργάνωση των βιομηχανικών κοινωνιών μας, οι οποίες ως καταναλωτικές κοινωνίες "χορεύουν γύρω από το χρυσό μόσχο". Σήμερα την κοινωνία μας την περιρρέει ως κοινωνία της ευμάρειας, μία ατμόσφαιρα πέρα ως πέρα της κερδολαγνείας. Μία ατμόσφαιρα έντονης φιληδονίας και λοιπών παρόμοιων ειδώλων. Ετσι ανώριμα άτομα, όπως οι νέοι μας με μη αναπτυγμένες και ασκημένες εσωτερικές ηθικές αντιστάσεις δεν μπορούν να αντισταθούν και να ισορροπήσουν μέσα στη δίνη της φιληδονίας της έντονης τάσης για αισθησιακή απόλαυση, της σύγχυσης, που κυριαρχεί στην κοινωνία μας και του πιστεύω της: πως τίποτε δεν είναι επαίσχυντο αρκεί που αυτό μπορεί να φέρει κέρδος. Κάτω απ' αυτό το πνεύμα οι νέοι ωθούνται προς αντικοινωνικές πράξεις. Η ευμάρεια και η καλοπέραση κατευθύνουν τις επιθυμίες τους πέραν του υπάρχειν και προς ικανοποίηση κάθε παράλογου αιτήματος και κάθε αντικανονικής πράξης τους κ.λ.π.
Αυτοί που καταστρέφουν, καίνε ακόμη και το ύψιστο σύμβολο της εθνικής ταυτότητάς μας, που καταλαμβάνουν τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, τα δημόσια γραφεία κ.λ.π. που αποκλείουν τις συγκοινωνίες δεν προέρχονται από εξαθλιωμένα οικονομικώς κοινωνικά στρώματα, παρά αντίθετα είναι παιδιά της κοινωνίας μας, κοινωνία της ευμάρειας και της καλοπέρασης, που δεν κατέχονται με κανένα λόγο, από βιοτικό άγχος, παρά επαναστατούν από ευμάρεια και καλοπέραση, από σύγχυση φρενών. Σήμερα το προλεταριάτο αφανίσθηκε μέσα στις βιομηχανικές κοινωνίες, όπως και στη δική μας κοινωνία δεν υπάρχει, έχει μόνον ιστορική σημασία. "Γενεά της πολυτέλειας" έχουν ονομάσει τη σημερινή νεολαία. Ασφαλώς χωρίς το υψηλό βιοτικό επίπεδο δεν θα είχαμε τους "επαναστάτες εξ ευημερίας".
Αυτοί που έχουν τόσες ανέσεις που οι προηγούμενες γενεές των νέων δεν μπορούσαν καν ούτε σαν όνειρο να τις συλλάβουν, τόσες ευκολίες που οι αμέσως ακόμη προηγούμενες απ' αυτήν γενεά δεν μπορούσε να τη φαντασθεί. Δωρεάν φοίτηση στη μέση και ανωτάτη παιδεία, δωρεάν βιβλία, εκπτώσεις στη συγκοινωνία, δάνεια, υποτροφίες, άριστα εξοπλισμένους φοιτητικούς οίκους, όπου δωρεάν μπορούν να κατοικούν οι κάπως άποροι, δωρεάν φαγητό στις φοιτητικές λέσχες όπου ένα μεγάλο ποσοστό σιτίζεται άριστα, διαμένει και κοιμάται σε κοιτώνες δωρεάν, λέσχες και βιβλιοθήκες είναι στη διάθεσή τους και μία πολιτική ειρηνική σταθερότητα, που οι προηγούμενες προ του 1960 δεν είχαν. Ο φοιτητικός τουρισμός, κάτι που σε προηγούμενες γενεές δεν μπορούσε κανένας ούτε στον ύπνο του να τον ιδεί ή να τον σκεφθεί, έχει αναπτυχθεί σήμερα σε μεγάλο σημείο. Γενικότερα οι σημερινές κοινωνίες και οικονομικές ευνοούν ασύγκριτα περισσότερο τις σπουδές από περασμένες εποχές, ώστε δίκαια μπορεί κανένας να ονομάσει τους ταραχοποιούς και ασύδοτους νέους μας κ.λ.π. των καταστροφών ως "επαναστάτες εξ ευημερίας και καλοπέρασης", "επαναστάτες κατά της ελευθερίας", γιατί ζουν μέσα στη βιομηχανική κοινωνία μας τόσο πέρα από κάθε μέτρο και όριο την ατομική ελευθερία και τόσο ανεμπόδιστα και ανεκτά από την κοινωνία μας, ώστε να ενοχλούνται και να ενεργούν αναρχικά εναντίον της. Υπερκορεσμένοι οι νέοι μας από την ελευθερία χωρίς όρια και μέτρο, αναζητούν την αναρχία, την ασυδοσία, ως τη στυγνή δικτατορία τύπου ολοκληρωτικού καθεστώτος.
Η εποχή ευμάρειας σε λαούς, που δεν έχουν αναπτυγμένες εσωτερικές ηθικές δυνάμεις οι πολίτες, χαρακτηριστικό του έχουν τους πολυποίκιλους ερεθισμούς των αισθήσεων, την υπερφροσύνη, την αλαζονεία, τον αναπτυγμένο ατομικισμό, την πολυτέλεια, την πρόκληση και σε κατάληξη την εγκληματικότητα, την καταστροφή, το ανέμελο, την αποφυγή εργασίας κ.λ.π. τον υπερκορεσμό και τη μαλθακότητα, την εκτροχίαση έξω από τους νόμους και τους κοινωνικούς κανόνες που οδηγούν την κοινωνία στην πτώση και στην παρακμή. Κοινωνικά φαινόμενα δικά μας σημερινά, όπου η δύναμη του συνόλου εκφυλίζεται. Είναι παλιά, η αλήθεια και ιστορικά καταξιωμένη, πιστοποιημένη, πως τόσο η ευμάρεια, όσο και η αθλιότητα κρύβουν μέσα τους κινδύνους ξεπεσμού, καταστροφής, αν δεν αποφύγουν τα άτομα, όσο και οι κοινωνίες, τα σφάλματα εκείνα που μπορούν να οδηγήσουν στην παρακμή και την πτώση.
Η ευμάρεια κάτω από το πνεύμα και το νόημα, που ασαφές και με παραπάνω, δηλαδή όταν οι πολίτες αλλοτριώνονται στις αρνητικές πλευρές της αυτό που συμβαίνει σε μας, οδηγεί πολλές φορές στην τρελά ή στο βαρύ μεθύσι, μας λέγει μία ιαπωνική σοφία. Κάτι το σύγχρονο και των ημερών μας, μας το πιστοποιεί μία πολωνική λαϊκή σοφία "η ευμάρεια δημιουργεί τα παλιόπαιδα" τους "χούλιγκανς". Τα γνωμικά αυτά των λαών συνιστούν την αποκρυσταλλωμένη πείρα ζωής αιώνων και εποχών, τη φιλοσοφική σκέψη τους... η ευμάρεια στρέφει τους νέους στην αναζήτηση κάθε είδους ηδονής και καλοπέρασης, και στην "πάση θυσία" αποφυγής κάθε κόπου και δεινού. Αυτό που διαπιστώνεται κάθε στιγμή σε μας, στη νεολαία μας. Το αποτέλεσμα αυτού του φαινομένου ωστόσο είναι να καταντήσει ο νέος ένα ον που να μην ξέρει τι θέλει και τι να ζητήσει και από ανία και καλοπέραση, να επαναστατεί, να καταντά καταληψίας, καταστροφέας, να φέρεται άπρεπα ή να καταντά εκτεθημένο ον ανίκανο να υπερασπίσει στην ανάγκη το πάτριο έδαφος και την ελευθερία του. Κάτι που δυστυχώς παρατηρείται σε μεγάλο ποσοστό στη νεολαία μας, η οποία απαιτεί την κατάργηση της στρατιωτικής θητείας κ.λ.π. "συνειδησιακά κ.α.!!".
Η κοινωνία μας, κοινωνία της ευμάρειας και της ευημερίας παρουσιάζει μία ζωή με αυξημένες ανάγκες πέρα από το μέτρο, με αυξημένη κατανάλωση, μία ζωή που κυριαρχείται απολύτως από τη μανία του κέρδους. Κι ακόμη μία ζωή με πολύν ελεύθερο άκαρπο χρόνο, με τάση προς τη ραστώνη, τη μαλθακότητα, την ανυπακοή προς τους νόμους, την επιφανειακή σκέψη, την ανευθυνότητα, την ανία που αποτελεί ένα παθητικό κοινό, που θεαταί τα σπορ χωρίς να λαβαίνει μέρος ενεργό, παρά παθαίνεται, όταν χάσει η ομάδα που ευνοεί, φαντασμένο ψυχικά, ως τη μανία και τέλεια αμέτοχο σωματικά στην άσκηση. Οι συνεχώς παρεχόμενες ευκολίες στος νέους μας και η ανοχή μας, οι πολλές ανέσεις που τους προσφέρομε, δεν τους ενεργοποιούμε, παρά τους μαλθακοποιούμε. Η ευκολία με την οποία βρίσκουν τις ηδονές και με την ευκολία που τους παρέχομε να αποφεύγουν τον κόπο, την προσπάθεια, τον πόνο, την εργασία, την ευθύνη, την πειθαρχημένη ζωή, τον πόθο για μάθηση κ.λ.π. τους έχομε μειώσει, ως το μηδενισμό την ένταση της αλληλοδιαδοχής των διαστημάτων χαράς και λύπης, που συνιστούν την λήρη αθρώπινη ζωή. Ετσι αντί να έχομε μία συνέχεια φωτός και σκότους, δεν έχομε τίποτε άλλο από μία αλληλοδιαδοχή γκρίζων χρωμάτων, που ελάχιστα διαφέρουν αναμεταξύ τους.
Η κοινωνία της ευμάρειας και της καλοπέρασης, σαν τη δική μας π.χ. παρουσιάζει μία ζωή χωρίς ιδανικά, με αναπτυγμένο μόνον τον ατομικισμό μας στα ύψη, ως την εγωπάθειά μας και με μειωμένο το συναισθηματικό και παραδοσιακό κόσμο. Ετσι όλες οι παρεκτροπές της νεολαίας μας, ο χουλιγκανισμός και η ηδονή της καταστροφής που κυριαρχεί στους νέους μας και τα παιδιά, η αναταραχές, η βία, οι καταλήψεις των των σχολείων και των πανεπιστημίων και και οι μέχρι εγκλήματος καταστροφές, η πυρπόληση του υψίστου συμβόλου του έθνους μας μας δίνουν τα χαρακτηριστικά της εικόνας της κοινωνίας μας στα πλαίσια της οποίας η νεολαία μας δρα και κινείται. Η νεολαία μας με όσα πράττει είναι ένα είδωλο ή ένα κάτροπτο μέσα στο οποίο μπορεί κανένας να διακρίνει τους ωρίμους μέσα στην κοινωνία μας. Ολοι αυτοί οι νέοι είναι παιδιά δικά μας, παιδιά της δικής μας "αγωγής", "αντιλήψεων", "συμπεριφορά" και "πίστης". Αυτοί είμαστε κι αυτή τη νεολαία έχομε. Αυτή είναι η κοινωνία μας, κατά κοινωνιολογικό κανόνα, κι αυτήν τη νεολαία έχει. Η κοινωνία μας, ως κοινωνία της ευμάρειας με τον τρόπο που την έχει εναγκαλισθεί έχει εκθρέψει στο ανώτατο σημείο, ανάμεσά μας έναν άπρεπο εγωισμό, μία εγωπάθεια και ατομικισμό, την αποξένωση του ανθρώπου προς τον πλησίον, την απάθεια και την αδιαφορία προς τον άνθρωπο κ.λ.π. που όλα αυτά υποβοηθούν τους χωρίς ιδανικά νέους προς την ανταρσία, προς την αναρχία ως τον αφανισμό.
Οποιος παρακολουθεί με προσοχή τα παραστρατήματα των νέων μας, παραστρατήματα ασυδοσίας, απειθαρχίας, αναρχίας, των καταστροφών που προξενούν, της αυθάδειάς τους κ.λ.π. κ.λ.π. δεν έχει παρά να ελεεινολογεί την κοινωνία μας κι όχι του άπειρους νέους, που μέσα στην απειρία τους και στο ακαθοδηγητό τους να βρουν άξια μορφή ζωής, ξεσπούν ψυχικά στην άρνηση, στο παραστράτημα, για την ευθύνη αυτής της αθλιότητας των νέων την έχει η κοινωνία μας, αυτούς κατηγορώ και σε συνέχεια την άθλια πολιτική μας, τους πολιτικούς μας όλους που κατευθύνουν τους νέους μπουκουκηδόν και τους έμπασαν στο βούρκο της κομματικής πολιτικής, χωρίς να ξέρει η νεολαία καν τι είναι μέσα στη χαβούζα της ευτελισμένης πολιτικής μας...
http://www.hyper.gr/makthes/960121/60121g05.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου